Abuz la CGS part 1

Despre abuzurile de la companii mai mici și mai mari, îndeosebi cele care lucreaza cu tineri, cu  flux de angajați mare si durata de angajare mica, am mai auzit pana acum. Dar povestea pe care am adunat-o  azi live, prin telefon de la locul faptei, m-a șocat de-a dreptul, așa că o share-uiesc  cu acordul băiatului care este (încă) angajat al companiei CGS Romania – departamentul Vodafone telesales, limba română. Iată:

CONTEXTUL

Amicul despre care va vorbesc are 25 de ani și de vreo 4 luni este angajat la CGS Romania. Unde la inceput  i s-a promis ca aceasta pozitie este doar provizorie pentru ca experienta lui este potrivita pentru o functie mai buna, dar deocamdata e bine sa intre pe vanzari unde au cea mai mare nevoie de oameni. Baiatul a acceptat, a semnat contractul de munca pe 800 lei si bonuri de masa, pentru 8 ore/zi. Și in doua luni a devenit unul dintre oamenii cu cele mai multe vanzari din echipa. Echipa despre care se zvoneste (asta nu am reusit sa confim, asa ca mentionez ca poate sa nu fie exact cum scriu) ca ar fi platita  cu bani de la Vodafone pentru 25 de oameni, desi ei sunt, cu toate fluctuatiile de la saptamana la saptamana, intotdeauna pana in 15 oameni – si asta numai in saptamanile foarte fericite. Acesti oameni deci ating in fiecare  luna targetul de vanzari pentru 25. Vorbind non-stop la telefon 8 ore, la care se adauga pauzela ore fixate de angajator, de 15 (2) si respectiv 30 (o pauza) de minute, pe care daca le-ai depasit ti se taie din salariu. Lucrand cel putin 4 zile pe saptamana peste program si venind sambetele la munca, fara sa primeasca nici un ban in plus pentru toate aceste ore extra. Cu niste scripturi de vanzari despre care eu pot spune ca cel putin din punctul de vedere al comunicarii sunt extrem de slabe, poate despre efectul in vanzari pot spune altii cu mai multa experienta, scripturi din care daca ies sunt sanctionati, dar daca nu ies deloc nu pot vinde. Si cu superviseri care vorbesc cu greseli gramaticale, care nu inteleg notiunea de feedback constructiv pentru membrii echipei, țipă la angajati si sunt neatenti….pentru ca sunt la randul lor (cel putin unii) presati de superiori. Metoda fortei si a abuzului functioneaza ierarhic. Vorbesc, desigur, doar despre ce stiu de la Mihai si de la colegii lui de munca din departamentul Vodafone limba romana – dintre care unii au fost dati afara, inaintea lui. Nu stiu cum sunt alte departamente de la CGS. Dar in fine, amicul meu a facut greseala sa isi puna intrebari cu privire la toate aceste lucruri si sa refuze sa stea peste program, pentru ca  a citit Codul Muncii si pentru ca nu este la primul job. La jobul dinainte a  lucrat fara sa aiba probleme vreodata timp de 4 ani, fiind nevoit sa se reprofileze din cauza unui accident auto. Deci…nu avem antecedente.

DEMISIA PE MASA

A primit la o saptamana dupa un avertisment scris de la team-leader pentru o reclamatie de la o clienta Vodafone care nu a inteles ca produsul vandut nu era un telefon mobil, ci unul fix. Femeia a sunat la Vodafone, Vodafone a sunat la CGS si CGS i-a facut ceea ce ei numesc un “feedback la apel” si i-a dat avertizare scrisa amicului meu. Acesta a cerut voie sa o reapeleze pe clienta pentru a clarifica, i s-a permis, a vorbit cu clienta care aADMIS ca nu a inteles ea clar, si nu ca a fost informata gresit, si a spus ca nu vrea decat sa isi retraga comanda si ca spera ca nu cauzeaza probleme. Discutia a decurs civilizat, clienta s-a linistit, vanzarea a fost anulata si cu toate acestea feedback-ul primit a ramas negativ si avertismanetul valabil. Acum, in contractul cu CGS al angajatilor se specifica faptul ca la trei avertismente scrise poti fi concediat. Prietenul meu, insist, are un avertisment si  este in topul celor mai buni vanzatori de pe proiect. A contestat avertismentul solicitand reevaluarea ieri si s-a ales azi cu…doamna manager care i-a pus demisia pe birou si i-a sugerat sa o semneze.

Baiatul refuza, spune ca nu intelege motivatia si ca el nu vrea sa demisioneze, are nevoie de acest loc de munca, nu a lipsit, nu a gresit cu nimic peste limita…in orice caz, solicita explicatii. Atunci este “invitat” de doamna Cornelia in birou si i se spune clar “Baietas, ori semnezi demisia ori am eu grija sa iti inchid contractul cu litera I si sa nu iti mai gasesti loc de munca nicaieri!” Agitat si enervat, Mihai refuza sa semneze si i se raspunde autoritar ca nu are de ales si ca trebuie “sa stea in banca lui”. Incearca sa sune la Inspectie Muncii si la Ministerul Muncii insa nimeni nu raspunde pentru ca programul s-a terminat de mult la institutiile statului roman, asa ca merge la departamentul de HR al firmei. Unde intradevar colegele de acolo incearca sa il linisteasca, dar nu ii ofera nicio solutie, pentru ca nu au nici una, nu depinde de ele, aparent…daca nu HR-ul se ocupa de angajati, atunci poate imi explica cineva de la CGS cine are sarcina aceasta?

IN PREZENT: AREST LA BIROU 

Prietenul meu este trimis inapoi la birou, nu i se permite sa mai lucreze, dar nici sa plece (si nici nu ar fi plecat pentru ca nu vrea sa incalce intelegerea contractuala cu privire la cele 8 ore/zi de munca) nu i se permite sa iasa din sala, sa mearga la toaleta, sa mai foloseasca mailul de serviciu. Din fericire are smartphone, asa ca reuseste sa imi trimita aceste informatii pe care vi le-am povestit, sa caute numerele de telefon de la institutiile pentru protectia angajatilor, sa filmeze.  Unele momente sunt asadar inregistrate pe telefon, nu foarte multe pentru ca in tensiunea momentului Mihai nu s-a mai gandit si la asta. Astept sa le primesc pentru a vedea exact ce se intelege din ele. Din pacate, pentru ca nu ii mai dau acces la mail, toate somările lor de lucru in plus fara plata, avertismentele si informatiile despre proceduri de lucru si targeturi de vanzari nu le avem disponibile. Dar cred ca povestea spune destule.

MAI DEPARTE

O sa il ajut cum pot sa raspandeasca povestea despre cum se lucreaza la CGS, pentru ca, CHIAR si in situatia in care un angajat ar incalca regulamentele de ordine interioara sau contractele, asemenea amenintari nu isi au locul intr-o companie care se respecta. Nu spun ca avem un caz de angajat perfect, nu vreau sa il idolatrizez pe Mihai, dar este un om onest, muncitor si dintr-o bucata. Iar modul de lucru al acestei firme, care nu a inteles ca angajatii, indiferent de experienta lor, ocupatia si varsta pe care o au, au si drepturi, nu numai responsabilitati si trebuie tratati cu respect, este indoielnic.

Am lucrat si eu pe la 18 ani intr-un call-center, mai exact la MELLON, pentru proiecte bancare. Pe un salariu care comparativ cu cele de acum ale CGS era mult mai bun (600 de lei + bonuri de masa pentru part-time, acum 6 ani), cu oameni de la care tin minte si acum ca am invatat  sa ascult si sa respect clientul cu care vorbesc. E drept ca am stat acolo doar 4 luni, pentru ca nu sunt un om de vanzari si nici nu mi-am dorit neaparat sa fiu, dar macar m-am simtit OM de la semnarea contractului pana la inchiderea lui. Cred ca am fost norocoasa. Sper ca situatia lui Mihai sa nu ramana in aer, el cauta acum cele mai bune solutii de a actiona si promit sa ii transmit sfaturile pe care le voi primi de la voi. Am sa revin cu vesti. Si mai sper ca alti oameni care isi cauta de munca vor citi si informatiilei “neoficiale”din online, despre firmele la care urmeaza sa se angajeze, pentru ca situatiile umilitoare ca aceasta sa se imputineze.

Preluare de pe blogul Ioanei Barbu.

Pupici,

Ioana

2 thoughts on “Abuz la CGS part 1

    • Am observat articolul la care faci tu referire..Eu am zis de unde am preluat materialele asa ca din punctul meu de vedere daca ea a citat, voi cita si eu maine.

Leave a Reply

